۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۵۵

مهر گزارش می دهد؛

حضور کمرنگ هنرمندان خارجی در جشنواره بین المللی/ بازنگری در رویکرد هنرهای تجسمی

حضور کمرنگ هنرمندان خارجی در جشنواره بین المللی/ بازنگری در رویکرد هنرهای تجسمی

علی آبادکتول - خبرگزاری مهر: استان گلستان درحالی میزبان بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی است که بررسی برآیندها نشان می دهد رویکرد بین المللی این جشنواره آرام آرام رنگ می بازد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی از شنبه هفته جاری با شرکت 250 هنرمند داخلی و رخاجی در علی آبادکتول آغاز شد.

کاهش شمار و استقبال هنرمندان خارجی و کاهش کشورهای شرکت کننده در این جشنواره درحالی است که برخی کارشناسان در دوره قبلی نیز نسبت بهه بازنگری در رویکرد علمی و بین المللی آن گوشزد کرده بودند.
 
داواران نوزدهمین دوره جشنواره در مراسم اختتامیهکه شهریورماه سال قبل برگزار شده بود در قالب بیانیه ای تاکید کرده بودند رویکرد بین المللی جشنواره تجدیدنظرهای اساسی و علمی داشته باشد.
 
همچنین آنان تاکید کردند، هنرمندان و هنرجویان پیش از ورود به جشنواره، با مطالعات عمیق تر، تا حد امکان از آخرین جریانات هنری روز ایران و جهان، مطلع شده و در وجوه ذهنی و عملی، خود را برای حضوری موثر آماده کنند.
 
این روند سبب شد تا شمار هنرمندان شرکت کننده و تعداد هنرمندان خارجی در این رقابتها در ایستگاه بیستم جشنواره بین المللی کاهش داشته باشد.
 
در جشنواره نوزدهم، 320 هنرمند از 20 کشور جهان و استانهای کشور در این رقابت ها شرکت داشتند که در مجموع بیش از 500 اثر در این رویداد خلق شد، این درحالیست که در جشنواره کنونی 250 هنرمند شرکت دارد که تنها 13 هنرمند از پنج کشور خارجی هستند.
 
ثبت نام در سایت دلیل کاهش هنرمندان خارجی
 
غلامرضا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در پاسخ به خبرنگار مهر درباره دلایل کاشه شمار هنرمندان خارجی در جشنواره گفت: در جشنواره بیستم بین المللی هنرهای تجسمی 13 هنرمند از شش کشور شرکت دارند.
 
وی اظهار داشت: این تعداد نسبت به سال قبل کاهش یافته است و دلیل کاهش هنرمندان خارجی نیز ثبت نام از طریق سایت بوده است.
 
ثبت نام سه هزار هنرمند
 
به گزارش در این دوره جشنواره برای اولین بار در طول برگزاری، ثبت نام از طریق سایت فراخوان شد که بیش از سه هزار نفر در آن شرکت کرده اند.
 
هانا از کشور بلاروس در رشته عکاسی و نقاشی در این جشنواره حضور دارد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال برای اولین بار در این جشنواره شرکت کردم .
 
وی با بیان اینکه چهار سال دارای سابقه فعالیت هنری هستم از روند برگزاری جشنواره ابراز رضایت کرد و گفت: تا امروز از وضعیت جشنواره راضی بوده ام.
 
فرشته خوشابی دیگر هنرمند بوشهری نیز گفت: پنج سال در رشته نگارگری فعالیت می کنم و سطح کار این دوره جشنواره بالاست و هنرمندان خوبی شرکت دارند.
 
وی به وضعیت این رشته هنری در بوشهر اشاره و اضافه کرد: متاسفانه در بوشهر به رشته های هنری بهایی داده نمی شود و کلاسهای آموزشی خاصی در این زمینه وجود ندارد.
 
وی اظهار داشت: همچنین از نظر تجهیزات و وسایل مورد نیاز در استان و شهرستان خودمات با کمبودهای فراورانی وجود دارد.
 
سفر هنرمندان به دیگر استانها برای کلاس های هنری
 
مجتبی حیدرنیا که از استان فارس در جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی گلستان شرکت کرده است نیز می گوید: امسال هنرمندان خوبی در این دوره جشنواره شرکت دارند و کیفیت کار بالاست.
 
وی به وضعیت هنرهای تجسمی در فارس اشاره و اضافه کرد: در استان فارس کلاسهای مخصوص رشته های هنری کم وجود دارد و در زمینه کاریکاتور هیچگونه فعالیتی در استان نمی شود.
 
حیرنیا اظهار داشت: برای فعالیت به خانه کاریکاتور اصفهان می روم که کلاس های هنری در آن برگزار می شود.
 
وی که تاکنون 10 مقام ملی و هفت مقام بین المللی را کسب کرده است، خواستار توجه بیشتر مسئولان به هنرهای تجسمی در استانها شد.
 
نبود دانشکده هنر در لرستان
 
افسانه فرهاد از استان لرستان نیز که در رشته نقاشی در جشنواره بین المللی گلستان شرکت کرده است، می گوید: فضای خوبی در جشنواره وجود دارد و رقابت با هنرمندان سبب پیشرفت می شود.
 
وی نبود دانشکده هنر در لرستان را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: این امر سب می شود که هنرجویان از استان لرستان به دیگر استانها مهاجرت داشته باشند.
 
به گزارش مهر، هنرمندان شرکت کننده در بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی در رشته های گرافیک، نگارگری، پوستر و کاریکاتور در دانشکده فنی و مهندسی و هنرمندان رشته حجم در دانشکده فنی دانشگاه آزاد علی آباد به خلق اثر می پردازند و هنرمندان عکاس در بافت شهری، روستای دهنه محمد آباد و طراحان در روستای چینو از دهنه زرین گل به خلق اثر می پردازند.
 
بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان تا 6شهریور ماه در شهرستان علی آباد کتول ادامه دارد.
کد خبر 2123004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha